بی خوابی با افزایش خطر بیماری های قلبی و سکته مغزی ارتباط دارد

20 اوت 2019 - براساس یک تحقیق جدید، بی خوابی می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته ی مغزی را افزایش دهد.در این مطالعه که توسط محققان موسسه کارولینسکا در سوئد انجام شد، افراد مبتلا به دیابت شرکت نداشتند. اما دیابت خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سكته مغزی را افزایش می دهد و می تواند داشتن خواب خوب را مشکل تر كند.

این یافته ها مزایای داشتن خواب شبانه ی با کیفیت خوب را تقویت می کند. مبتلایان به دیابت و یا بدون این بیماری می توانند کیفیت خواب خود را از طریق روشهای مختلفی بهبود بخشند، از جمله خوردن رژیم غذایی سالم با محتوای قند کم، پرهیز از تحریک کننده های بی خوابی در نزدیکی به زمان خواب، رفتن به رختخواب در یک ساعت منظم در هر شب و جلوگیری از چرت زدن در طول روز.

یکی از محدودیت های این مطالعه این بود که قادر به تعیین یک رابطه ی علیتی بین بی خوابی و افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی نبود.

محققان سوئدی تشخیص دادند که مبتلایان به بی خوابی 70٪ بیشتر از افرادی با خواب مناسب به بیماری عروق کرونر، نارسایی قلبی و سکته مغزی مبتلا می شوند.

در این تحقیق از تکنیکی موسوم به "تصادفی سازی مندلی" استفاده شد، که به بررسی ارتباط واریته های ژنتیکی شناخته شده با یک عامل خطر بالقوه مانند بی خوابی برای کشف ارتباطات با یک بیماری استفاده می کند.

در این مطالعه، داده های 1.3میلیون شرکت کننده با یا بدون بیماری قلبی و سکته مغزی از چهار گروه عمده ی مطالعات عمومی و گروهی استخراج و بررسی شد. محققان 248 نشانگر ژنتیکی شناخته شده که نقشی در بی خوابی دارند را در مقابل احتمال نارسایی قلبی، سکته مغزی ایسکمیک و فیبریلاسیون دهلیزی، در میان شرکت کنندگان تجزیه و تحلیل کردند.

آنها دریافتند که احتمال بیماری عروق کرونر و سکته مغزی در میان کسانی که استعداد ژنتیکی برای بی خوابی داشتند، بطور قابل توجهی بالاتر بود.

دکتر سوزانا لارسون، نویسنده ی ارشد این مقاله و دانشیار قلب و عروق و اپیدمیولوژی تغذیه ای در انستیتوی کارولینسکا در استکهلم گفت: خواب رفتاری است که با عادات جدید و مدیریت استرس قابل تغییر است و شناسایی دلایل اصلی بی خوابی و درمان آن بسیار مهم می باشد.

این یافته ها در ژورنالCirculation ، مجله ی رسمی انجمن قلب آمریکا منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/aug/insomnia-linked-with-increased-heart-disease-and-stroke-risks-91773199.html